مدیریت پروژه تاریخ ثبت : 1397/06/20_14:59

مدیر محصول و مدیر پروژه باهم چه تفاوت هایی دارند؟


اگرچه در بسیاری از مواقع این دو با هم اشتباه گرفته می شوند و یکسان فرض می گردند اما تفاوت‌های مهمی میان مدیر محصول و مدیر پروژه وجود دارد که باید مورد توجه باشند. برای دریافتن تفاوت مدیر پروژه و مدیر محصول باید به تفاوت میان محصول و پروژه توجه کنیم.

تفاوت مدیر پروژه با مدیر محصول چیست؟

در خیلی از مواقع این دو تعریف با هم اشتباه گرفته می شوند و یکسان به نظر میرسند اما تفاوت‌های زیاد و مهمی بین مدیر محصول و مدیر پروژه وجود دارد که باید مورد توجه باشند. برای دریافتن تفاوت مدیر پروژه و مدیر محصول باید به تفاوت میان محصول و پروژه توجه کنیم.

محصول می تواند هر چیزی از محصولات فیزیکی و قابل لمس گرفته تا اپلیکیشن ها و نرم افزارها و حتی خدمات ناملموس باشد.

نرم افزار مدیریت پروژه

در مقابل یک پروژه،طرحی ست متشکل از یک سری از فعالیت ها که در زمان مشخصی آغاز شده و در مدت مشخصی به انجام می رسند. بنابراین می توان گفت که محصول یک محصول فرآیندی ست که شامل مجموعه ای از پروژه های مختلف می باشد. فرض کنید که محصول شما یک اپلیکشن موبایل باشد. محصول این محصول مجموعه ای از پروژه های مختلف نرم افزاری، سخت افزاری، بازاری و… را در بر می گیرد که که هر کدام زمان آغاز و پایان منحصر به فردی دارند.

حال می توان از وظایف هر یک از این حرف زد:

مدیر محصول معمولا به عنوان مدیر عامل اجرایی محصولات شناخته می شود. او به تعیین راهبردها و طرح نقشه راه محصول می پردازد. برای این منظور با مشتریان صحبت می کند و نظراتشان را جویا می شود تا بتواند ویژگی های مورد نیاز محصول را به گونه ای تعریف کند که در رقابت با محصول رقبا برنده باشد. هدف نهایی مدیر پروژه، تحویل یک محصول کامل و درخور است و به این منظور باید چرخه حیات مصحول را دائما مدیریت و نظارت کند.

اما مدیر پروژه به اجرای راهبردها و نقشه راهی که توسط مدیر محصول تعریف شده می پردازد. در واقع نقشه ی راه تبدیل به پروژه های کوچکتری می شود که مدیر پروژه باید آن ها را با توجه به بودجه ی محدود در زمان مشخصی به انجام رساند.

حوزه وظایف این دو گروه از مدیران را می توان به شکل زیر دسته بندی کرد:

مدیر محصول:

  • راهبردها
  • ایده پردازی
  • مشخصات محصول
  • برنامه اقدام تصاحب بازار
  • آموزش های سازمانی
  • سود و زیان

مدیر پروژه:

  • بودجه
  • تحویل محصول
  • منابع
  • ظرفیت ها و قابلیت ها
  • سازمان دهی بین تیمی
  • حل مساله

مدیران پروژه و مدیران محصول ارتباط بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند و در شرکت های کوچک گاهی این دو نقش در یک فرد جمع می شوند اما شرکت های بزرگ باید آن ها را از هم تفکیک کنند. مدیران محصول با توجه به ویژگی های محصول، هر روز با تیم های عملیاتی متفاوتی مثل تیم مهندسی، تیم بازاریابی و فروش و تیم کسب رضایت مشتری در ارتباط اند و از آن جایی که مدیران پروژه مسوول همگرا کردن تمام پروژه ها در جهت شکل گیری محصول نهایی مطابق نقشه راه می باشند باید در ارتباط نزدیکی با مدیر محصول و تیم های زیر نظر او باشند. در واقع مدیران پروژه و مدیران محصول، به یک کار اما از نظرگاه های مختلف نگاه می کنند. آن ها با هم یک تیم هستند و همکاری آن ها شرکت را برنده می کند.

 

شرکت نرم افزار مدیریت پروژه :

شرکت الگام در زمینه ارائه نرم افزار مدیریت پروژه آرسس فعالیت میکند. این شرکت خدمات خود را با قیمت مناسب و کیفیت مناسب ارائه میدهد.
برای برقراری ارتباط با مشاوران شرکت الگام، از طریق تماس با ما اقدام نمایید :
026-32775620 _ 021-44142677 



کلمه کلیدی :

مدیریت پروژه

نام نویسنده :مسعودیفر.الگام